راه اندازی مغازه در کانادا

  0
 88

راه اندازی کسب و کار در کانادا می‌تواند هیجان انگیز و سودآور باشد. بخصوص برای کسانی که روحیه‌ی کارآفرینی دارند. 

اینفوگرافی نکات باز کردن مغازه در ونکوور

باز کردن یک مغازه در ونکوور به شما این فرصت را می‌دهد که رییس خود باشید و آینده‌ی خود و خانواده‌تان را بسازید. اما امروزه ایجاد یک کسب و کار جدید کار آسانی نیست. تقریبا 40% از کسب و کارهای جدید و کوچک با یک تا چهار کارمند 5 سال هم دوام نمی‌آورند. برای کسب موفقیت باید برنامه‌ی مشخصی داشته باشید، سخت‌کوش و خلاق باشید و مشکلات و فرصت‌های آتی را شناسایی کنید. در این مقاله تصمیم گرفتم با زبانی ساده نکات مهم راه اندازی مغازه در ونکوور کانادا را برایتان توضیح دهم تا این مسیر برایتان هموارتر شود. 

نکته: شما به عنوان صاحب کسب و کار مسئول این هستید که با قوانین مرتبط با راه اندازی و مدیریت کسب و کار خود در بریتیش کلمبیا آشنا شوید. در ضمن بهتر است حتما قبل از هر اقدامی با حساب‌دارتان و کارشناسان حقوقی مشورت کنید. با این توضیحات، بیایید برخی از الزامات قانونی در استان بریتیش کلمبیا را مرور کنیم. 

قوانین صدور مجوز راه اندازی کسب و کار

برای راه اندازی کسب و کار در کانادا شاید به مجوز کسب و کار نیاز داشته باشید. این مجوز مدرکی است که دولت صادر می‌کند و به شما اجازه‌ی انجام فعالیت‌های تجاری در کانادا را می‌دهد. اما برای دریافت مجوز الزامات مختلفی در سطوح مختلف دولت وجود دارد. برای دریافت مجوز کسب و کار باید الزامات موقعیت مکانی را رعایت کنید. در ضمن با توجه به زمینه‌ی فعالیت و ساختار کسب و کارتان، الزامات قانونی دیگری نیز وجود دارد. با توجه به اینکه مغازه‌ها و کسب و کارهای گوناگونی وجود دارد، نمی‌توان همه‌ی مجوزهای لازم را در این مقاله توضیح داد. اما به طور کلی شاید به مجوزهایی مانند مجوز building permit ،health permit ،workplace insurance یا employment insurance نیاز داشته باشید. 

راحت‌ترین راه برای دریافت مجوزهای لازم این است که از سامانه‌ی BizPal استفاده کنید. این سامانه به شما این امکان را می‌هد که با توجه به موقعیت مکانی و زمینه‌ی فعالیت، مجوزهایی که نیاز دارید را پیدا کنید. 

نکته: شاید اگر مجوزهای لازم را نگیرید، به مشکل بخورید. شاید جریمه شوید و یا حتی مجبور شوید کسب و کار خود را تعطیل کنید. شاید با توجه به ساختار کسب و کار خود نیازی به دریافت مجوز کسب و کار نداشته باشید. اما ثبت کسب و کار مزایای خود را دارد. به عنوان مثال از مزایای مالیاتی بهره‌مند می‌شوید، می‌توانید وام بگیرید، و حتی از عمده فروشان تخفیف بگیرید. بهتر است حتما قبل از هر اقدامی با کارشناسان مشورت کنید. 

حال که با این موارد آشنا شدید، وقت آن است که درباره‌ی ساختار کسب و کارتان تصمیم بگیرید. در واقع ساختار کسب و کار شما تعیین می‌کند که کسب و کارتان را چگونه ثبت کنید. یعنی باید آن را رجیستر کنید (register) یا اینکورپوریت کنید (incorporate).


بیشتر بخوانید: مزایا و معایب جاب آفر کانادا


کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور

برای اینکه بهترین ساختار را برای کسب و کار خود انتخاب کنید، بیایید با مزایای مالکیت انفرادی (Sole proprietorship) و شرکت (corporation) آشنا شویم. 

مزایای مالکیت انفرادی: 

  • مسئولیت فقط با شما است و همه‌ی تصمیمات را شما می‌گیرید.
  • نیاز نیست سودتان را با کسی تقسیم کنید.
  • ثبت (رجیستر) کردن به عنوان مالک انفرادی راحت است و هزینه‌ی ثبت آن هم کمتر است. 
  • پروسه‌ی کارهای مالیاتی راحت‌تر است.  

معایب مالکیت انفرادی: 

  • فقط شما هستید که مسئول پرداخت بدهی‌ها هستید و اگر کسب و کارتان ضرر کند، فقط شما ضرر می‌کنید. 
  • ظرفیت شما برای رشد محدود است. 
  • فقط در استانی که کسب و کارتان را ثبت کرده‌اید نام تجاری شما محفوظ است. یعنی کسب و کارهایی که در سایر استان‌ها هستند می‌توانند از نام تجاری شما استفاده کنند. 
  • مالیات کسب و کار شما بر اساس نرخ مالیات بر درآمد شخصی محاسبه می‌شود (نرخ مالیات در کانادا صرفا با توجه به درآمد تجاریتان محاسبه نمی‌شود). 

مزایای شرکت:

  • کسب و کار شما به عنوان یک نهاد حقوقی جدا در نظر گرفته می‌شود. یعنی شما شخصا مسئول بدهی‌های شرکت نیستید. 
  • می‌توانید جذب سرمایه کنید. برخی از گزینه‌های جذب سرمایه فقط مختص شرکت‌ها است و کسب و کارهایی که مالکیت انفرادی دارند نمی‌توانند از این روش‌ها جذب سرمایه کنند. 
  • نرخ مالیات شرکت‌ها کمتر است و از مزایای مالیاتی دیگری نیز بهره‌مند هستند. 

معایب شرکت: 

  • برای شرکت‌ها الزامات مالیاتی بیشتری وجود دارد و پروسه‌ی ارسال اظهارنامه مالیاتی پیچیده‌تر است. 
  • شاید راه اندازی شرکت به بودجه‌ی بیشتری نیاز داشته باشد و مدیریت آن سخت‌تر و زمان‌برتر باشد. 

راه اندازی کسب و کار در کانادا

با چه مبلغی می توان در کانادا مغازه راه انداز ی کرد؟

معمولا اگر بخواهید مغازه یا هر کسب و کاری را راه اندازی کنید اولین سوالی که از خود می‌پرسید این است که برای مغازه داری در کانادا به چه مقدار پول نیاز دارید؟ پاسخ به این سوال آنچنان هم که فکر می‌کنید ساده نیست. هزینه راه اندازی کسب و کار به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال زمینه فعالیت شما چیست؟ قیمت مغازه در ونکوور کانادا چقدر است؟ موقعیت مکانی مغازه کجاست؟

همانند قیمت ملک در ونکوور قیمت مغازه نیز در موقعیت‌های مکانی مختلف، متفاوت است. همه‌ی این موارد بر روی مبلغ مورد نیاز تاثیر دارند. شاید حتی با 500 دلار نیز بتوانید کار خود را شروع کنید. البته اگر بخواهید یک مغازه بزرگ افتتاح کنید، شاید به 50,000 دلار نیاز داشته باشید.   

مهم‌ترین هزینه‌هایی که باید در نظر داشته باشید عبارت‌اند از: 

  • هزینه ثبت کسب و کار
  • هزینه اجاره یا خرید مغازه/ دفتر
  • دستمزد ماهانه کارکنان
  • هزینه تبلیغات و بازاریابی
  • هزینه دریافت لایسنس و مجوزهای لازم

دانلود کتاب راهنمای گام به گام خرید خانه در کانادا

مراحل راه اندازی مغازه در کانادا

حال که با برخی از الزامات قانونی آشنا شدید، بیایید با مراحل راه اندازی کسب و کار در بریتیش کلمبیا آشنا شویم. 

ارائه ایده خوب برای راه اندازی مغازه در کانادا

افرادی که به فکر خرید مغازه در ونکوور هستند به دو دسته تقسیم می‌شوند. کسانی که دقیقا می‌دانند که چه مغازه‌ای را راه اندازی کنند و کسانی که هیچ ایده‌ای در سر ندارند. اگر ایده‌ی خوبی دارید می‌توانید به مرحله‌ی بعد بروید. 

در زمان ایده پردازی برای شروع مغازه داری در کانادا بهتر است بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. ایده‌ای را انتخاب کنید که با سلیقه، تجربه و تحصیلات شما سازگار است. مردم معمولا به کسب و کارهایی که تجربه‌ی کافی دارند اعتماد بیشتری می‌کنند. 

ایده خوب برای باز کردن مغازه در ونکوور

نوشتن طرح تجاری یا برنامه کسب و کار در کانادا

حتی اگر کسب و کار کوچکی را راه اندازی می‌کنید، یک طرح تجاری خوب می‌تواند شما را برای موفقیت بلندمدت آماده کند. این کار مزیت‌هایی برایتان دارد. برای دریافت بسیاری از وام‌ها و کمک هزینه‌های مالی به یک طرح تجاری نیاز دارید. در ضمن باعث می‌شود که قبل از راه اندازی و خرید مغازه در ونکوور، با فرصت‌ها و مشکلات آتی آشنا شوید. 

انتخاب نام مناسب برای فروشگاه

یکی از مهم‌ترین مراحل برای راه اندازی مغازه در کانادا انتخاب نام است. چراکه لحن برند را تعیین می‌کند و می‌تواند بر روی استراتژی‌های بازاریابی و جذب مشتریان اثرات مثتبی بگذارد. در نظر داشته باشید که با توجه به ساختار کسب و کارتان، باید الزامات خاص نام‌گذاری را رعایت کنید.  

شما به عنوان یک کارآفرین در بریتیش کلمبیا باید فرم business name request را ارسال کنید. مگر اینکه یکی از شرایط زیر را داشته باشید: 

  • کسب و کار شما به صورت فدرال ثبت شده باشد (incorporate).
  • اگر بخواهید نام تجاریتان با شماره تجاریتان (BN) که سازمان CRA در زمان ثبت (رجیستر یا incorporate) به شما اختصاص داده است یکی باشد. 
  • اگر ساختار کسب و کار شما به صورت sole proprietorship یا general partnership باشد و تحت نام شما فعالیت داشته باشد. 

عضویت در خبرنامه سرای ونکوور

دریافت مجوز های مورد نیاز تاسیس مغازه

همه‌ی کسب و کارها در ونکوور برای فعالیت به مجوز نیاز دارند. برای دریافت این مجوز می‌توانید به صورت آنلاین و یا حضوری اقدام کنید. 

در ونکوور قوانین مشخصی در رابطه با موقعیت مکانی کسب و کار شما وجود دارد. پس قبل از اجاره یا خرید مغازه در ونکوور باید به این نکته توجه کنید که آیا کسب و کار شما در منطقه مجاز است یا نه. 

کارمندان مرکز Services Centre شهرداری ونکوور (City of Vancouver) لوکیشن‌های پیشنهادی شما را بررسی می‌کنند. توجه داشته باشید که شاید لوکیشن پیشنهادی شما تایید شود، شاید به اینسپکشن نیاز داشته باشد، شاید لازم باشد تغییراتی در آن ایجاد کنید (که به مجوز نیاز دارد) و شاید کلا لوکیشن پیشنهادی شما رد شود. 

علاوه بر این موارد، اگر به فکر مغازه داری در کانادا هستید و بخواهید تابلو نصب کنید، شاید به مجوز Sign Permit نیاز داشته باشید. البته با توجه به نوع کسب و کار شاید به مجوزهای دیگری مانند مجوز بهداشت، مجوز Liquor License و غیره نیاز داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با متخصصان حقوقی مشورت کنید. 

نکته: مجوز کسب و کار را هر سال باید تا تاریخ 31 دسامبر تمدید کنید. چونکه مجوز کسب و کار شما فقط تا 31 دسامبر اعتبار دارد. پس از پرداخت مبلغ مورد نیاز، مجوز کسب و کار برایتان صادر می‌شود. اگر پرداختی را با تاخیر انجام دهید، به مقدار 42 دلار یا 10% از هزینه‌ی license fee (هر کدام بیشتر باشد) جریمه می‌شوید. 

خرید یا اجاره مغازه در کانادا

یکی از مهم‌ترین گام‌های راه اندازی مغاره در ونکوور، خرید یا اجاره‌ی آن است. اگر یک مغازه فیزیکی داشته باشید، به راحتی می‌توانید محصولاتتان را بفروشید یا خدماتتان را ارائه دهید. اجاره یا خرید مغازه در کانادا معمولا به بیزنس پلن و بودجه‌ی شما بستگی دارد. چونکه موقعیت مکانی باید با بازار مورد هدف شما و همچنین بودجه تان سازگار باشد. انتخاب بین خرید یا اجاره به اهداف بلندمدت تجاری، وضعیت مالی و نیازهای ویژه‌ی کسب و کارتان بستگی دارد. راه اندازی مغازه در کانادا در یک لوکیشن مناسب می‌تواند تعدا مشتریان را افزایش دهد و در نتیجه موفقیت شما را  تضمین کند. 

شاید بهترین محله های ونکوور برای باز کردن یک مغازه‌ی خاص جاهایی باشند که تقاضا برای خدمات یا محصولات شما بالا است. حتما با مشورت یک مشاور املاک تجاری و با توجه به عوامل مختلف مانند زمینه‌ی فعالیت، آمار تردد در منطقه و غیره بهترین مکان را انتخاب کنید. 

خرید مغازه در ونکوور

ثبت کسب و کار در کانادا

به طور کلی با توجه به مدل کسب و کار دو راه برای ثبت آن وجود دارد. یکی رجیستر کردن و دیگری incorporate کردن. بهتر است حتما قبل از ثبت با حساب‌دارتان مشورت کنید. 

بیایید با هم مراحل ثبت کسب و کار در بریتیش کلمبیا را مرور کنیم (register):

  • فرم Business Name request را ارسال کنید. با توجه به اینکه شاید اولین اسم پیشنهادیتان رد شود، باید دو اسم تجاری دیگر را نیز مطرح کنید. 
  • وقتی نام تجاری شما تایید شد، یک شماره (NR) دریافت می‌کنید. پس از آن 56 روز وقت دارید که کسب و کار خود در بریتیش کلمبیا را ثبت کنید. 
  • برای ثبت کسب و کار خود می‌توانید به صورت آنلاین، ارسال ایمیل یا حضوری اقدام کنید. البته شرکت‌هایی نیز هستند که می‌توانید کار ثبت کسب و کار خود را به آن‌ها بسپارید. معمولا فرآیند ثبت کسب و کار شما در بریتیش کلمبیا 5 روز کاری طول می‌کشد. 

چگونگی ثبت کسب و کار در بریتیش کلمبیا (incorporate): 

  • فرم Business Name request را ارسال کنید. در مرحله‌ی بعد باید Articles of Incorporation را بفرستید. شما خودتان می‌توانید این کار را انجام دهید اما توصیه می‌کنم آن را به متخصصان بسپارید.
  • برای ثبت (incorporate) کسب و کار به صورت فدرال باید در سایت Corporations Canada اکانت بسازید. 

حضور در فضای آنلاین

یکی از مهم‌ترین مراحل راه اندازی مغازه در کانادا، حضور در فضای اینترنت است. در نتیجه اگر کسی در فضای اینترنت به دنبال خدمات یا محصولات شما بگردد، سایت شما را مشاهده می‌کند. بهترین کار این است که یک سایت طراحی کنید. اما اگر می‌خواهید کسب و کار کوچکی راه اندازی کنید، می‌توانید از پلتفرم‌های رایگان مانند اینستاگرام استفاده کنید. 

بیمه مغازه در کانادا

در مجله سرای ونکوور درمورد شرایط بیمه خانه در کانادا صحبت کرده ایم اما در مورد بیمه مغازه لازم است بیشتر بدانیم. حتما مغازه خود در کانادا را بیمه کنید تا در برابر سرقت، آتش سوزی و غیره از شما محافظت شود. 

استفاده از حمایت های مالی کانادا برای کسب و کارها

راه اندازی مغازه در ونکوور شاید هزینه زیادی داشته باشد. شما باید بودجه‌ی کافی برای راه اندازی و هزینه‌های روزانه را داشته باشید (برای حداقل سه ماه). معمولا بسیاری از کارآفرینان برای گذر از این دوره به خانواده، دوستان و اعتبار شخصی خود متکی هستند. اما دولت نیز برنامه‌هایی دارد که شاید بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه برخی از این برنامه‌ها را به شما معرفی می‌کنم. البته به شما توصیه می‌کنم حتما با یک مورگیج بروکر کامرشیال مشورت کنید تا بهترین گزینه‌های دریافت وام را به شما معرفی کنند. برای آشنایی بیشتر با مورگیج مقاله "مورگیج چیست؟" را مطالعه کنید.

برنامه Canada Small Business Financing Program: این برنامه به کسب و کارهای کوچک کمک می‌کند تا از موسسه‌های مالی وام بگیرند. در واقع ریسک بین دولت کانادا و وام گیرنده تقسیم می‌شود و موانع دریافت بسیاری از وام‌ها کاهش می‌یابد.  

برنامه Futurpreneur Canada: این برنامه مختص جوانان 18 تا 39 سال است و به استارت آپ‌های این افراد وام می‌دهد. در ضمن این افراد راهنمایی‌های لازم را دریافت می‌کنند تا در کسب  و کار خود به موفقیت برسند. 

WE-BC: این برنامه به بانوانی که در بریتیش کلمبیا صاحب کسب و کار هستند و یا در نظر دارند کسب و کاری را راه اندازی کنند، تا سقف 150,000 دلار وام می‌دهد. 

BDC: یکی از انواع بانک کانادا که مختص کارآفرینان است. این بانک وام‌های متعددی را به انواع کسب و کارهای و صنایع ارائه می‌دهد. 

ثبت نام برای مالیات HST و GST

به عنوان یک کارآفرین باید مالیات‌های GST و PST را پرداخت کنید. توجه داشته باشید که زمانی مجبور به پرداخت مالیات GST هستید که سود ناخالص سالانه شما بیشتر از 30,000 دلار باشد. 

اطلاع از پیش خریدهای ونکوور

اجاره یا خرید مغازه در کانادا 

این یکی از سخت‌ترین تصمیماتی است که کارآفرینان با آن مواجه هستند. باید بین اجاره یا خرید مغازه در کانادا کدام را انتخاب کرد؟ 

انتخاب بین خرید یا اجاره مغازه به تحلیل و برنامه ریزی زیادی نیاز دارد. برای بسیاری از کارآفرینان، خرید مغازه اهمیت بالایی دارد. اما خرید و اجاره هردو مزایا و معایب خود را دارند. به عنوان مثال اگر مغازه بخرید دیگر محدودیت‌های اعمال شده توسط صاحب مغازه را ندارید. یعنی می‌توانید طبق سلیقه‌ی خودتان تغییراتی در مغازه ایجاد کنید. در ضمن همان‌طور که با سرمایه گذاری مسکن در کانادا ارزش دارایی‌هایتان افزایش می‌یابد، در صورت خرید مغازه نیز با گذشت زمان سود می‌کنید و ارزش مغازه شما بیشتر می‌شود. علاوه بر این موارد، با توجه به اینکه اجاره نمی‌دهید، می‌توانید مبلغ بیشتری را صرف گسترش کسب و کار خود کنید. 

البته گاهی اجاره‌ی مغازه ارزان‌تر تمام می‌شود. مخصوصا اگر نرخ بهره بانکی در کانادا و قیمت خرید مغازه در ونکوور کانادا بالا باشد. در نظر داشته باشید که اغلب کسب و کارهای جدید بودجه‌ی کافی برای خرید مغازه ندارند و منطقی است که به اجاره فکر کنند. حتی اگر خیلی وقت است که کسب و کارتان را راه اندازی کرده‌اید، شاید بهتر باشد بودجه‌ی خود را به جای خرید مغازه صرف گسترش کسب و کار خود کنید. اگر سود شما از محل فعالیت‌هایتان بیشتر از سودتان از خرید مغازه است، بهتر است به جای خرید اجاره کنید. 

در ضمن با اجاره مغازه انعطاف پذیری شما بیشتر نیز می‌شود. در یک کسب و کار همه چیز می‌تواند به سرعت تغییر کند. در این موارد بسیار مهم است که سریعا عکس العمل نشان دهید. اگر نمی‌دانید کسب و کارتان در آینده چقدر گسترش پیدا می‌کند و نمی‌دانید در آینده به چه چیزهایی نیاز دارید، شاید اجاره کردن گزینه‌ی بهتری باشد. پس از اینکه به ثبات رسیدید می‌توانید به خرید فکر کنید. 

مزایای راه اندازی مغازه در کانادا

راه اندازی مغازه در کانادا مزایای زیادی از جمله دسترسی به اقتصاد با ثبات کانادا و حمایت‌های قانونی را فراهم می‌کند. طرح‌ها و برنامه‌های مشوق دولتی (مخصوص کسب و کارها) به همراه کیفیت بالای زندگی کانادا را به مکان مناسبی برای راه اندازی و گسترش یک کسب و کار تبدیل کرده است. در ضمن اگر قصد مهاجرت داشته باشید، راه اندازی کسب و کار در کانادا می‌تواند می‌تواند مسیر مهاجرت را تسهیل کند. 

مغازه داری در کانادا


بیشتر بخوانید: فهرست طبقه بندی مشاغل در کانادا (NOC)


راه انداز ی بیزینس جدید یا خرید بیزینس در کانادا؟

اگر یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید، می‌توانید با توجه به اهداف و ارزش‌های خود آن را شکل دهید. می‌توانید محصول یا خدمات، موقعیت مکانی، کارکنان، و مدل کسب و کار را با توجه به اهداف و سلایق خود انتخاب کنید. در ضمن این فرصت را دارید که از آخرین تکنولوژی‌ها و بهترین روش‌ها برای ایجاد یک کسب و کار خلاقانه و رقابتی استفاده کنید. 

اما راه اندازی کسب و کار در کانادا ریسک‌ها و چالش‌های زیادی دارد. شما برای راه اندازی باید تلاش دو چندانی انجام دهید و بودجه و زمان زیادی را صرف تحقیقات و تهیه‌ی پلن کنید. شاید مجبور شوید با سایر کسب و کارها رقابت کنید. شاید با موانع قانونی و یا عدم قطعیت در بازار روبرو شوید. این موارد می‌تواند موفقیت شما را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این شما باید از استراتژی‌های تاثیر گذاری برای بازاریابی و فروش استفاده کنید تا بتوانید مشتریان بیشتری جذب کنید، هزینه‌ها را مدیریت کنید و سودتان را افزایش دهید. در ضمن باید تیم و فرهنگ سازمانی قوی‌ای بسازید تا به رشد و پایداری شما در بازار کمک کند. 

از طرف دیگر خرید یک کسب و کار مزایای منحصربفردی دارد. کسب و کاری که می‌خرید درآمد و روند کاری مشخصی دارد و شاید برند شناخته شده‌ای باشد. پس اگر یک کسب و کار خریداری کنید در زمانتان صرفه‌جویی می‌شود. البته خرید کسب و کار معایبی هم دارد. باید تحقیقات گسترده‌ای انجام دهید تا مطمئن شوید که وضعیت مناسبی دارد. شاید مشکلاتی داشته باشد و شما مجبور شوید آن‌ها را برطرف کنید. توجه داشته باشید که خرید یک کسب و کار به بودجه‌ی بالایی نیاز دارد. 

حال که با قوانین و مراحل راه اندازی مغازه در ونکوور آشنا شدید، دوست دارید اجاره کنید یا مغازه بخرید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت پایین صفحه با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید. 


امیدوارم که توانسته باشم به دانسته‌های شما اضافه کنم. اگر سوالی در مورد مطالب این صفحه دارید یا نیاز به توضیح بیشتر و اطلاعات و نمودارهای اختصاصی خرید و فروش یک محله‌ی خاص دارید، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

شاد و پیروز باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما) 

مشاور املاک ونکوور ریلتور Mohsen Sanei vancouver real estate agent realtor

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :