اختلاف ساعت ایران و کانادا چقدر است؟

  0
 64

آیا می‌دانستید که اگر از ونکوور به ایران مسافرت کنید، امکان دارد یک روز کامل را از دست بدهید؟ یا اینکه اگر ساعت 9 شب به ونکوور پرواز کنید، امکان دارد ساعت 12 ظهر همان روز در ونکوور باشید!! 

شاید برایتان عجیب باشد، اما اگر با اختلاف ساعت ایران و کانادا آشنا باشید، این موضوع را بهتر درک می‌کنید. همان‌طور که می‌دانید زمین گرد است و علاوه بر اینکه به دور خورشید می‌گردد، خود نیز حرکت چرخشی دارد. در واقع حرکت چرخشی زمین است که باعث ایجاد شب و روز می‌شود و اگر اینگونه نبود نصفی از زمین همیشه شب و نصفی از زمین همیشه روز بود! به همین دلیل است که اگر در حال حاضر در ایران خورشید در آسمان باشد، در کانادا هوا تاریک است. شاید بتوان گفت یکی از معایب زندگی در کانادا برای ایرانیان هم مربوط به اختلاف زمانی بین دو کشور است. این موضوع می‌تواند ارتباطات شما با خانواده و دوستانتان را که در یک کشور دیگر زندگی می‌کنند با مشکل روبرو کند و حتی شاید برنامه‌های سفر (کاری و تفریحی) شما را مختل کند. 

اگر می‌خواهید از ایران به کانادا (یا بلعکس) سفر کنید، لازم است حتما راهنمای تبدیل ساعت ایران به کانادا و بلعکس را بخوانید (همین مقاله). البته بهتر است ابتدا با مفاهیمی مانند مناطق زمانی و نصف النهار مبدا شوید. در ادامه این مفاهم را برای شما توضیح می‌دهیم و سپس به اختلاف زمانی ایران با کانادا می‌پردازیم.  

مناطق زمانی: قبلا اختلاف زمانی بین کشورها زمینه ساز برخی سردرگمی‌ها می‌شد و برنامه ریزی برای سفر، رزور هتل، برنامه ریزی حرکت قطارها و غیره دشوار بود. برای حل این مشکلات مناطق زمانی استاندارد معرفی شد. با توجه به اینکه کره‌ی زمین هر ساعت 15 درجه می‌چرخد، به 24 منطقه‌ی زمانی تقسیم شده است (که این عدد حاصل تقسیم 360 بر 15 است). هر منطقه‌ی زمانی 1 ساعت با مناطق زمانی مجاور فاصله دارد. در عکس زیر می‌توانید مناطق زمانی کشورهای مختلف را مشاهده کنید. برای مشاهده تصویر با کیفیت روی عکس زیر کلیک کنید

اختلاف زمانی ایران و کانادا

نصف النهار مبدا: نصف‌النهاری که در گرینویچ قرار دارد به عنوان نقطه‌ی مبدا زمان یا UTC +00:00 انتخاب شده است. مناطق زمانی‌ای که در شرق نصف‌النهار گرینویچ قرار دارند، جلوتر از زمان گرینویچ هستند و خورشید زودتر در این مناطق طلوع می‌کند. مناطقی هم که در غرب نصف النهار گرینویچ قرار دارند عقب‌تر از زمان گرینویچ هستند و خورشید در آن‌ها دیرتر طلوع می‌کند. این سیستم به ما کمک می‌کند که ساعت مناطق مختلف را تعیین کنیم و مطمئن شویم که در ساعت 12 ظهر خورشید تقریبا در بالاترین نقطه آسمان قرار دارد. 

کارگاه آموزشی خرید خانه در ونکوور

زمان UTC کشور کانادا

برای اینکه بتوانیم زمان در کشور کانادا و ایران را محاسبه کنیم، باید ابتدا با مناطق زمانی در این کشورها آشنا شویم. در ادامه این موارد را برایتان توضیح می‌دهم.

ایران در منطقه‌ی زمانی UTC +03:30 قرار دارد. این به معنای آن است که خورشید در ایران سه ساعت و نیم زودتر از گرینویچ طلوع می‌کند. اما کانادا کشور پهناوری است و از چندین استان و قلمرو تشکیل شده است. شرق و غرب کانادا چهار ساعت و نیم با هم اختلاف دارد. به دلیل همین گستردگی است که در کانادا 6 منطقه زمانی وجود دارد. این مناطق عبارت‌اند از: Pacific، Mountain، Central، Eastern، Atlantic و Newfoundland. در ادامه هر یک از این مناطق زمانی را به اختصار معرفی می‌کنیم.  

Pacific Time: در این منطقه که شهرهای مهم ونکوور بزرگ و ویکتوریا را در بر دارد، زمان استاندارد بر مبنای UTC -08:00 محاسبه می‌شود. البته با جلو کشیدن ساعت‌ها UTC -07:00 اعمال می‌شود. 

Mountain Time: در این منطقه زمان استاندارد بر مبنای UTC -07:00 و زمان تابستانی بر مبنای UTC -06:00 محاسبه می‌شود. برخی از شهرها از زمان تابستانی استفاده نمی‌کنند.

Central Time: در این منطقه زمان استاندارد بر مبنای UTC -06:00 و زمان تابستانی بر مبنای UTC -05:00 محاسبه می‌شود. برخی از شهرها از زمان تابستانی استفاده نمی‌کنند. 

Eastern Time: شهرهای مهم اتاوا، تورنتو و کبک در این منطقه‌ی زمانی حضور دارند. زمان استاندارد در این منطقه بر مبنای UTC -05:00 محاسبه می‌شود. با جلو کشیدن ساعت‌ها، UTC -04:00 اعمال می‌شود. توجه داشته باشید که برخی از شهرهایی که در این منطقه حضور دارند از زمان تابستانی استفاده نمی‌کنند. 

Atlantic Time: در این منطقه زمان استاندارد بر مبنای UTC -04:00 و زمان تابستانی بر مبنای UTC -03:00 محاسبه می‌شود. برخی از شهرها از زمان تابستانی استفاده نمی‌کنند.

Newfoundland Time: مناطق همجواری که در بالا ذکر کردیم هر کدام 1 ساعت با هم اختلاف دارند. اما این منطقه‌ی زمانی منحصر به فرد است و فقط 30 دقیقه با منطقه‌ی زمانی همجوار خود فاصله دارد. در این منطقه زمان استاندارد بر مبنای UTC -03:30 و زمان تابستانی بر مبنای UTC -02:30 محاسبه می‌شود.

دانلود کتاب راهنمای گام به گام خرید خانه در کانادا

اختلاف ساعت ایران و کانادا

حال با توجه به توضیحات بالا چگونه بدانیم اختلاف ساعت ایران و کانادا چقدر است؟ 

برای محاسبه اختلاف زمان ایران و کانادا باید ابتدا موقعیت دقیق هر دو منطقه را مشخص کنید. به عنوان مثال، برای محاسبه اختلاف زمانی ایران و ونکوور باید بدانیم هر کدام از آن‌ها در چه موقعیت مکانی‌ای قرار دارند. ایران در منطقه‌ی زمانی (UTC +03:30) قرار دارد. ونکوور نیز در منطقه‌ی زمانی UTC -08:00 قرار دارد. بنابراین اختلاف زمانی تهران با ونکوور برابر 11:30 ساعت است. یعنی تهران یازده ساعت و نیم جلوتر از ونکوور است و خورشید در تهران زودتر طلوع می‌کند. اگر الان در ایران ساعت 11 صبح روز شنبه باشد، در ونکوور ساعت 23:30 جمعه است. 

برای محاسبه اختلاف زمانی تهران و تورنتو نیز از همین رابطه استفاده می‌کنیم. با توجه به اینکه تورنتو در موقعیت زمانی UTC -05:00 قرار دارد، اختلاف زمانی ایران و تورنتو برابر 8:30 است. در ضمن با توجه به اینکه مونترال نیز در همین منطقه زمانی قرار دارد، اختلاف زمانی ایران و مونترال نیز برابر 8:30 است. 

عضویت در خبرنامه سرای ونکوور

جدول اختلاف زمانی ایران و شهرهای کانادا 

در زیر برای راحتی شما جدول اختلاف ساعت ایران و کانادا (شهرهای مختلف کانادا) را مشاهده می‌کنید. 

جدول اختلاف ساعت ایران و کانادا
شهر منطقه زمانی اختلاف ساعت با ایران
ونکوور UTC -08:00 یازده ساعت و نیم
ویکتوریا UTC -08:00 یازده ساعت و نیم
کلگری UTC -07:00 ده ساعت و نیم
ادمونتون UTC -07:00 ده ساعت و نیم
ساسکاتون UTC -06:00 نه ساعت و نیم
رجاینا UTC -06:00 نه ساعت و نیم
اتاوا UTC -05:00 هشت ساعت و نیم
تورنتو UTC -05:00 هشت ساعت و نیم
کبک UTC -05:00 هشت ساعت و نیم
مونترال UTC -05:00 هشت ساعت و نیم
هالیفکس UTC -04:00 هفت ساعت و نیم
سنت جان UTC -04:00 هفت ساعت و نیم

در نظر داشته باشید که این جدول بر اساس زمان استاندارد است و اگر می‌بینید که مثلا ایران و ونکوور به جای یازده ساعت و نیم، ده ساعت و نیم اختلاف دارند، تعجب نکنید. در زیر بیشتر درباره‌ی این موضوع توضیح می‌دهم. 

اختلاف زمان استاندارد و تابستانی ایران و کانادا

معمولا برخی کشورها در ماه‌های گرم سال زمان را یک ساعت جلو می‌برند تا بیشتر بتوانند از نور روز بهره‌مند شوند. یعنی معمولا در بهار زمان را یک ساعت جلو می‌برند و در پاییز آن را به جای خود بر می‌گردانند. اگر ساعت را جلو ببرند، معمولا علامت DST را نیز در کنار آن مشخص می‌کنند تا بدانید که ساعت در آن منطقه جلو رفته است. 

البته همه‌ی کشورها ساعت را جلو نمی‌اندازند. کشورهایی هم که ساعت را جلو می‌اندازند، در زمان‌های مختلفی از سال این کار را انجام می‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود که گاهی اوقات اختلاف ساعت ایران و کانادا به اندازه‌ی یک ساعت با جدول بالا فرق داشته باشد. در استان بریتیش کلمبیا و اکثر مناطق کانادا زمان در دومین یکشنبه ماه مارس 1 ساعت به جلو می‌رود و در اولین یکشنبه نوامبر به جای خود باز می‌گردد. این در حالی است که معمولا در ایران در اول فروردین زمان یک ساعت به جلو می‌رود و در اول مهر به جای خود باز می‌گردد. البته برخی سال‌ها نیز شاهد بوده‌ایم که زمان در ایران تغییر نکرده است. پس لازم است حتما در زمان محاسبه‌ی اختلاف زمانی ایران با کانادا به این موضوع توجه کنید. 

اطلاع از پیش خریدهای ونکوور

اهمیت اختلاف زمان ایران و کانادا در سفر به کانادا

در زمان سفر از ایران به کانادا و بلعکس دانستن اختلاف زمان بین دو کشور اهمیت زیادی دارد. چونکه اگر با اختلاف ساعت ایران و کانادا آشنا نباشید، قطعا نمی‌توانید برنامه‌ی مسافرت را به درستی تنظیم کنید و به مشکل می‌خورید. بگذارید با یک مثال بهتر برایتان توضیح دهیم. فرض کنیم در تاریخ یک می در ساعت 9:30 شب از کانادا به سمت یکی از کشورهایی آسیایی پرواز می‌کنید و پروازتان 12 تا 15 ساعت طول می‌کشد. در این صورت شاید دو روز تقویمی دیگر (یعنی سوم می) به مقصد برسید. به عبارت دیگر با اینکه پروازتان 12 تا 15 ساعت طول کشیده است، اما یک روز تقویمی کامل را از دست داده‌اید. حال در نظر بگیرید که شما یک هتل یا یک تور را برای تاریخ دوم می رزرو کرده‌اید. اما به دلیل عدم آشنایی با اختلاف زمانی بین کشورها، تور خود را از دست می‌دهید و یا نمی‌توانید به اتاقی که رزرو کرده‌اید وارد شوید. 

عکس این موضوع هم صادق است. به عنوان مثال فرض کنیم شما در ساعت 9:30 شب یکم می از یک کشور آسیایی به ونکوور مسافرت می‌کنید. در این صورت با اینکه مسافرت شما شاید 12 تا 15 ساعت طول بکشد، اما در همان تاریخ یکم می به مقصد می‌رسید. 

برای جا افتادن بهتر این مطالب بگذارید مثال دیگری بیاورم. فرض کنیم می‌خواهید از ایران یا هر کشور دیگر، یک تور گردشگری یا طبیعت گردی در ونکوور رزرو کنید. در این صورت قطعا باید آب و هوای ونکوور را هم بررسی کنید و هتل و تور خود را برای روزی رزور کنید که هوا بارانی نباشد. اگر با اختلاف زمان بین دو منطقه آشنا نباشید، شاید یک روز تقویمی زودتر از موعد مقرر به ونکوور برسید و مجبور شوید هزینه‌ی بیشتری بابت اقامت در هتل پرداخت کنید. در ضمن شاید روزی که به ونکوور می‌رسید بارانی باشد. 

دلیل این موضوع اختلاف ساعت و تاریخ بین دو کشور مبدا و مقصد است. اگر الان در ایران ساعت 11 صبح یکشنبه باشد، در ونکوور ساعت 23:30 شنبه است. یعنی ایران از نظر زمان جلوتر از ونکوور است. پس برای برنامه ریزی درست در زمان سفر از ایران به ونکوور (و بلعکس) باید به اختلاف زمانی دو منطقه توجه کرد.

توجه داشته باشید که اگر با اختلاف زمانی ایران با کانادا آشنا باشید، بهتر می‌توانید خوابتان را تنظیم کنید و کمتر با مشکلات جت لگ مواجه می‌شوید. 

چه ساعت هایی برای تماس با کانادا مناسب است؟

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل آشنایی با تبدیل ساعت ایران به ونکوور ارتباطات است. اگر بخواهیم با خانواده‌ی خود در آن سوی جهان ارتباط برقرار کنیم، باید در ساعاتی به آن‌ها زنگ بزنیم که خواب نباشند. معمولا بهترین زمان برای تماس از ونکوور با ایران صبح‌ها قبل از ساعت 10:00 و شب‌ها بعد از ساعت 20:00 (به وقت ونکوور) است. بهترین زمان برای تماس از ایران با ونکوور نیز صبح‌ها قبل از ساعت 8:00 و عصرها بعد از ساعت 17:00 (به وقت ایران) است. البته همه‌ی این‌ها به برنامه‌ی شما و خانواده و دوستانتان بستگی دارد!


امیدوارم که توانسته باشم به دانسته‌های شما اضافه کنم. اگر سوالی در مورد مطالب این صفحه دارید یا نیاز به توضیح بیشتر و اطلاعات و نمودارهای اختصاصی خرید و فروش یک محله‌ی خاص دارید، خوشحال می‌شوم کمکی کنم.

شاد و پیروز باشید

محسن صانعی

(راه‌های ارتباط با ما) 

مشاور املاک ونکوور ریلتور Mohsen Sanei vancouver real estate agent realtor

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


اشتراک :